SAVOIR VIVRE

Dobre maniery w Internecie

Netykieta, czyli zbiór dobrych zasad obowiązujących w Internecie.


Temat wirtualnego świata jest bardzo rozległy. Większość z nas nie radzi sobie z pokusami nowoczesnej technologii i nie wie jak się zachować.

Jak zachować dobre maniery w świecie online?

Kilka dobrych e-manier, o których większość z nas zapomina.

 

1. Nie nadużywaj emotikonek.

Jak każdy z nas wie, należą one do języka Internetu. Prawie co druga osoba ich nadużywa. Należy je stosować w nieoficjalnych e-mailach do znajomych, w komentarzach oraz na forach. Nie wypada wstawiać emotikon w korespondencji oficjalnej (np. do firm), ponieważ może zostać bardzo źle odczytana bądź możemy kogoś tym urazić.

 

2. Nie korzystaj z telefonu w towarzystwie.

Odbieranie telefonu podczas służbowego spotkania, bądź pisanie SMS w trakcie spotkań towarzyskich jest uważane za poważny faux pas. Większość z nas nieświadomie podczas takich spotkać przegląda portale społecznościowe, tj. Facebook. Umawiając się, skupmy się na osobie, z którą się spotykamy. Okażmy takiej osobie szacunek, ponieważ kolejny raz może nie mieć ochoty na spotkanie z nami. Telefon zamiast łączyć ludzi, w takich sytuacjach ich dzieli.

 

3. Nie spamuj.

Ludzie na święta zamiast wysyłać kartki, wysyłają SMS-y/maile. Karta była na tyle indywidualna, że napisane były na niej nasze dane i otrzymywaliśmy ją do skrzynki. Mieliśmy wtedy pewność, że osoba, która nam ją wysłała włożyła w wysłanie owej kartki swój czas i pieniądze. Aktualnie ludzie przepisują wybrane z Internetu życzenia i zaznaczają „wyślij do wszystkich”. Należy uważać, aby nasi znajomi nie otrzymali również całego spisu naszych kontaktów, do którego wysłaliśmy owe życzenia. W tym celu należy korzystać z pola UDW (czyt. Ukryj Do Wiadomości), wysyłając życzenia droga elektroniczną.  Jeżeli spersonalizujemy nasze życzenia, np. „Wesołych Świąt, Tomku”, to zapewne zostaniemy inaczej odebrani niż wszyscy.

 

4. Nie krzycz.

W Internecie nadużywanie dużych liter oznacza krzyczenie. Staraj się tego unikać, aby nie zostać źle odebranym, bądź nikogo nie urazić.

 

5. Pisz rzeczowo i konkretnie.

Głównie na forach należy pisać rzeczowo i konkretnie, tak aby każdy nas zrozumiał. Pytania również musza być skonstruowane w sposób zwięzły i zrozumiały dla odbiorców. Należy zwrócić uwagę, czy poruszany przez nas temat nie został już wcześniej podjęty.

Leave a Reply